De ce Grecia continentală?

by loredana
12 comments

Răspunsul ar putea fi unul scurt, clar și la obiect.
Pentru că poți avea parte de o vacanță fabuloasă pe bani relativ puțini.
Asta spus așa, pe scurt. Dar vreau să vă explic de ce, cum, cât, unde…
Grecia e, incontestabil, o țară fantastic de frumoasă, de ofertantă din toate punctele de vedere, o combinație de contradicții, istorie grea, copleșitoare, peisaje care-ți taie răsuflarea și multe, multe altele. Insulele, că e vorba de cea mai mare, Creta, sau de Zakynthos, Corfu, Santorini, Skiathos, toate sunt locații de vis, opulente, fabuloase. Dar, cu prețuri pe măsură, desigur. Varianta mai accesibilă a Greciei e partea ei continentală care, mi se pare, e vitregită și nu suficient de apreciată.
Când spui Grecia continentală te gândești, în primul rând, la Riviera Olimpului și la Paralia Katerini. Și numele acestei stațiuni te duce cu gândul la români, la aglomerație, la înghesuială, la lipsă de bun simț și altele de acest gen. Oricum, la vacanțe în care, îți spui, primești servicii slabe, pe măsura prețului mic plătit.

grecia (49)

(Stațiunea Paralia, cu Biserica Albă)

Și totuși, lucrurile nu-s chiar așa. O vacanță în Grecia continentală chiar se poate transforma într-un timp petrecut superb, în care să-ți creezi amintiri unice.

grecia (50)

(Portul din Paralia)

Paralia e cea mai mare stațiune a Greciei continentală, aparține orașului Katerini, afla la 7 km distanță, în regiunea Pieria. E aglomerată, e gălăgioasă, ticsită cu tarabe și taverne și oferte de tot felul, caracteristice stațiunilor turistice, e plină ochi de români – de aici cumva și senzația de prea familiar, prea cunoscut. E o stațiune ieftină – cu aproximativ 200 de euro, în plin sezon, ai parte de transport și cazare – în condiții de 3* – șapte nopți și, desigur, acesta e un factor important în sprijinul alegerii acestei stațiuni.

grecia (51)

(plajă, între stațiunile Paralia și Olimpic Beach)

grecia (41)

(în orașul Katerini)

grecia (42)

(biserica din orașul Katerini)

Însă, ceea ce-o diferențiază de-o stațiune la fel de aglomerată, de la noi din țară, e, totuși, mizeria mai puțină lăsată în urmă de turiști, oferta diversificată a tuturor serviciilor și, mai ales, posibilitatea de-a lua parte la niște excursii opționale absolut superbe care, clar, dau o altă nuanță vacanței la mare. Muntele Olimp, Meteora, Atena, Insula Skiathos, Insula Evia, croazieră piraterească, seri grecești, toate sunt la îndemână din Paralia, în grupuri organizate. Prețurile excursiilor opționale sunt între 15 și 40 de euro și ceea ce primești pentru acești bani chiar merită, cu vârf și îndesat.

grecia (8)

(complexul Meteora)

Dintre acestea, noi am fost, într-o zi, la complexul monahal Meteora. E impresionant, greu se poate explica grandoarea iscusinței umane în armonie fantastică cu natura ce se găsește acolo. Mănăstirile acelea construite în vârf de stâncă, în locuri atât de greu accesibile, eforturile care s-au făcut pentru a ajunge, fizic și spiritual, mai aproape de cer, toate sunt impresionante și te fac să te simți mic într-o lume mare.

grecia (56)

(vestitul munte Olimp, cu zeii lui)

Grecia… un ținut al contradicțiilor. Munte și mare. Mitologie și creștinism. Mi se pare uimitor cum se armonizează toate în Grecia, cum pot să coexiste și poveștile despre zeii din Olimp, și credința – intens manifestată – ortodoxă. Cum e loc pentru toate. Muntele Olimp, unde mitologia e la ea acasă și cei doisprezece zei ai istoriei își au binemeritate locuri. La Meteora credința a dat naștere unor fantastice minuni arhitecturale, dovezi clare de măiestrie și iscusință, în locurile acelea unde s-au produs fenomene geologice unice. Grecia e o țară a opulenței – insulele sunt mărturii ale bunăstării, dar e și o țară a câmpurilor lăsate în paragină, a delăsării. Se zice că grecii mai mult se odihnesc și se distrează, decât muncesc. Că se trezesc la ora 9 dimineață iar de la ora 13 la 17 își fac siesta, apoi urmează distracția.

grecia (29)

(Insula Skiathos)

Insula Skiathos, unde am fost într-o altă zi, cu peisajele verzi superbe, cu construcțiile în amfiteatru, cu apele limpezi și nisipul cel mai auriu, e una dintre multele bijuterii ale Greciei. Deși o vizitează enorm de mulți turiști, pare aerisită, deloc sufocată de oameni, portul e spațios, cu mulțime de ambarcațiuni luxoase ce-și așteaptă cuminți proprietarii, cu vapoare care duc și aduc zilnic turiști, tavernele sunt cochete, străduțele înguste, casele tipic grecești, vopsite în alb, cocoțate pe pantele calcaroase ale muntelui. Viața autentică grecească încă se menține acolo, cu cât te depărtezi de portul turistic, cu atât mai mult se simte izul vieții firești, de zi cu zi, al localnicilor.

grecia

(Orașul Skiathos)

Mâncarea, în Grecia, cred că e pentru toate gusturile. Înghețata a fost fabuloasă, o porție sănătoasă costă trei euro și ai impresia că nimic nu-ți mai trebuie. În Paralia, cea mai bună a fost la Ice Factory, deși am avut program zilnic de vizită acolo, n-am reușit să gustăm toate aromele. Mâncarea… am mâncat musaca dar nu m-a impresionat, la fel s-a întâmplat și cu vestitul gyros, baclavalele au fost bune, desigur, că sunt mare fan combinație de miere cu nucă, iaurtul grecesc nu ne-a lipsit de la nici o masă, cremos, răcoros și bun… iar peștele, ahh, peștele proaspăt, gătit pe grătar, asezonat cu niște ardei copți și un pahar de vin, a fost delicios. La Molus, restaurantul din portul Paraliei, cu 10 euro primești un astfel de răsfăț. Ca și prețuri, mâncarea e cam ca și la noi într-o stațiune.

grecia (19)

(o porție zdravănă de baclava…)

grecia (27)

Deliciul șederii mele în Grecia au fost, totuși, plimbările pe care le-am făcut cu bicicleta. Cinci euro pentru o zi costă închirierea, am luat-o de la Willy, unul dintre cele cel puțin cinci centre de închiriere din stațiune, unde se găsesc biciclete de toate felurile, de o persoană, de două, de patru persoane, atv-uri sau scutere.

grecia (38)

(drumuri grecești)

grecia (47)

(răsărit de soare în Paralia)

Cu bicicleta mi-am petrecut diminețile pedalând în toate direcțiile, de-a lungul plajei – din Paralia înspre stațiunile învecinate, spre Olimpic Beach, este pistă de biciclete și e foarte facil să pedalezi, însă, și pe șosea, de exemplu, spre orașul Katerini, unde am fost eu, mersul pe bicicletă e în regulă, deloc deranjant sau periculos. Am pedalat mult înspre plaje pustii, m-am bucurat de liniște, de locuri retrase, exact așa cum îmi doream. A fost diferit, a fost un mare plus pentru zilele mele la mare.

grecia (54)

(stațiunea Olimpic Beach)

grecia (55)

(faleza din Olimpic Beach)

Așadar, o vacanță în Paralia nu trebuie să însemne, musai, stațiune aglomerată, plajă aglomerată, gălăgie și alte asemenea. Poate fi exact ceea ce vă doriți, cât timp găsiți modalitatea – și, vedeți, posibilități sunt suficiente – care se potrivește cel mai bine așteptărilor voastre. Poate fi și plajă și relaxare, și sejur activ, și incursiune în istorie, și distracție, și cumpărături (se fac excursii de shopping la Salonic, mare centru comercial, al doilea oraș ca mărime al Greciei). Pot fi de toate, pentru toată lumea, în funcție de așteptările proprii. Și toate astea la costuri rezonabile, cu un raport calitate preț excelent.

S-ar putea să-ți placă și

12 comments

Bia 24 august 2013 - 14:18

Ai mare dreptate, chiar foarte mare! 🙂 Eu n-am fost la Paralia, de fapt eu am fost în Grecia numai o singura data, în Corfu, dar as merge oricand si la Paralia, tocmai pentru a vedea că nu e chiar asa „ca la Mamaia” cum zice lumea, eu sunt sigura ca nu e asa, dar na, oamenii vorbesc si aiurea, m-am lămurit și cu Milano și multe alte destinatii…

frmshk 27 august 2013 - 11:32

Corfu cred că a fost spectaculoasă, găsesc undeva la tine un articol despre asta? Mi-ar plăcea să citesc…
Da, și eu cred că percepția e diferită de la om la om… cred că fiecare loc în care mergem are ceva aparte, doar să ne dorim să vedem asta. Și așteptările să ne fie pe măsura banilor pe care îi dăm, oricum. Vrei un concediu de cinci stele, e perfect ok, e posibil. Dar nu pe astfel de bani… aici mi se pare că greșesc cei mai mulți oameni, au așteptări fantastic de nerealiste.
Eu mă bucur pentru fiecare loc în care pot să merg și caut partea frumoasă. Și e, Grecia chiar e minunată.

mara 24 august 2013 - 15:25

Eu am fost in Paralia acum vreo… zece ani, prin iunie. Era aproape gol și din acest motiv foarte plăcut. N-am fost în excursiile lor, am colindat împrejurimile cu KTEL-ul lor. Dimineața puneam ruscascul în spinare cu merinde și două beri și plecam la drum unde vedeam cu ochii. Ba am făcut și autostopul la un moment dat. 🙂

frmshk 27 august 2013 - 11:33

Chiar sunt curioasă cum arăta acum zece ani… 🙂
Oricum, a fost o vacanță reușită, da?

cotos 25 august 2013 - 19:46

In Grecia inca nu am ajuns, insa am destui prieteni care au fost pe acolo. Toti mi-au spus ca e foarte frumos, insa in Paralia sunt cam multi romanasi. Cica, asta ar mai strica din sedere.

frmshk 27 august 2013 - 11:35

Da, sunt mulți români. Dar… și e un mare dar. Nu sunt de acord cu părerea generală, că românii sunt cei care strică… nu judec pădurea după uscături și, slavă domnului, am întâlnit români mulți care chiar nu merită renumele ăsta prost…
Eu cred că o vacanță în Grecia e așa cum ți-o faci. Că nu depinde de cei din jur ci de tine.

Ana Q. 25 august 2013 - 21:11

Hehe, Grecia este si pe lista noastra pentru anul viitor ca si destinatii de concediu! Sper sa ajunga sa se concretizeze caci anul asta daca am tot avut eu prb cu job-urile s-a dus si vacanta noastra! Nu am apucat sa mergem decat 3 zile la mare la noi si 2 la munte. Bune si alea, ne-am mai deconectat nitel si noi! Ma bucur tare mult ca ti-a placut si ca ai petrecut zile frumoase care cu siguranta vor lasa in urma amintiri minunate!

frmshk 27 august 2013 - 11:36

Ana, tu ai avut o vara cel puțin interesantă, nu? Cu multe schimbări, de locație, de job, nu prea mai a fost loc de vacanță dar e sigur că recuperezi… Da, Grecia merită din plin. Are de toate.
Sper că ești bine, că te acomodezi frumos la noul loc de muncă. 🙂

Cristina 5 ianuarie 2014 - 21:51

Foarte frumos ai scris, felicitari!
Si, la multi ani!
Noi anul asta ne dorim sa vizitam Grecia (nu am mai vazut-o pana acum!) si avem si doi copilasi, care in vara vor avea 1 an si jumatate si 3 ani si jumatate. Ne-ai putea recomanda ceva anume? Vrem sa mergem cu masina personala. Multumim frumos,
Cristina

Monya 23 februarie 2014 - 12:28

Si noi avem acelasi gand. Sa mergem in Grecia, cu mmasina si cu fetita noastra de 3 ani. Chiar as fi curioasa de reconadari. Multumesc.

Andrei Pop 18 martie 2014 - 09:15

Foarte frumos, dar ma asteptam sa prezinti si Parga !

Loredana 18 martie 2014 - 09:16

De acord, doar să ajung acolo! 🙂